Aschehoug
Tilbakemelding > Bekreftelse

Tilbakemeldingsskjema

Fyll inn din henvendelse i feltet nedenfor

Kundeservice

Kundeservice2

Vi står gjerne til tjeneste hvis du har ubesvarte spørsmål. Benytt skjemaet under knappen Kontakt oss som du finner til høyre på denne siden.

Mandag 26. juni og tirsdag 4. juli 2017 vil Lokus være helt eller delvis utilgjengelig i forbindelse med planlagt vedlikehold. Vi beklager ulempene dette medfører. 

Opplever du at digitale bøker ikke vises? Chrome og Safari har nylig lagt inn sperrer for flash som du enkelt kan skru av. Les mer her: 

Skru på flash i Chrome
Skru på flash i Safari

  • Fornye lisenser
  • For å fornye en lisens må du kjøpe den på nytt i Lokus nettbutikk. En lisens blir altså ikke automatisk fornyet når den utgår. Du kan kjøpe lisens for påfølgende skoleår fra 1. juni hvert år. Lokus-lisenser er gyldige fra 1. august til 31. august påfølgende år for lærer, og 1. august til 31. juli for elev.

  • Elevlisens - hva er det?
  • Elevlisenser som ikke er gratis har en stykkpris per elev. Ved kjøp oppgir du det antall elever som skal bruke produktet. Har du ti elever i klassen skal du altså kjøpe ti stk. 

    En del elevlisenser er gratis. I nettbutikken har disse en blå BRUK-knapp som leder til produktet. Du vil også finne gratis elevressurser på Min Side når du er innlogget.

  • Skolelisens/lærerlisens - hva er det?
  • Kjøper du en lærerressurs (digital lærerressurs/lærerens tavleressurs) har du automatisk kjøpt en skolelisens. En skolelisens kan brukes av alle lærerne på skolen og er gyldig i ett skoleår (fra august til august). Det er altså ikke nødvendig å kjøpe mer enn én skolelisens per produkt per skoleår.

  • Logge inn uten FEIDE
  • Skoler som ikke bruker FEIDE kan ta kontakt med oss for å få et felles brukernavn og passord for alle lærere på skolen. Kontaktskjema finner du øverst på denne siden.

  • Logge inn med FEIDE
  • Er du FEIDE-bruker kan du logge inn på Lokus med ditt FEIDE brukernavn og passord. Hvis du har glemt ditt FEIDE brukernavn og passord må du ta kontakt med brukerstøtte i din kommune

  • Kvantumsrabatt?
  • Det gis kvantumsrabatt på våre elevprodukter. Rabatten trekkes automatisk fra i handlevognen:

    • 11 - 50 stk/elever:10% rabatt
    • 51 - 100 stk/elever:15% rabatt
    • 101 eller flere stk/elever: 20% rabatt
  • Hva er en rabattkode?
  • Iblant vil vi dele ut rabattkoder i forbindelse med kampanjer, og disse kodene gir rabatt ved kjøp innenfor et angitt tidsrom. Koden tastes inn i angitt felt i kassen.
  • Hva er et ressursnummer?
  • Et ressursnummer er et referansenummer som er utstedt av skolen eller kommunen. Hvis du ikke har et slikt nummer, kan du fylle inn ditt navn, eller navn på bestiller. Dette vil stå på fakturaen. 

  • Min side - hva er det?
  • Som innlogget bruker på Lokus finner dine tilgjengelige ressurser inne på Min side. Ressursene er listet opp etter fagområde og alfabetisk. På Min side kan du også gjøre endringer i din brukerprofil.

  • Søk etter produkter
  • Produkter du har tilgang til finner du når du er logget inn på Min side. Når du skal kjøpe et nytt produkt klikker du på Lokus-ikonet. Her har du to søkemuligheter. Ved enkelt fritekstsøk i feltet for dette må du huske å sette anførselstegn dersom du skal søke på flere enn ett ord, for eksempel "Grip teksten". Du kan også gjøre et avansert søk ved å klikke på fanen Søk produkter. Huk av for årstrinn, fag og type produkt og klikk på knappen Velg.

  • Bruk av iPad
  • Dersom du bruker iPad trenger du en nettleser som støtter programmet Adobe Flash. Vi anbefaler bruk av Puffin Web browser.

  • Hvilken nettleser bruker jeg?
  • Visning av Lokus kan oppleves ulikt i forskjellige nettlesere. Dersom du opplever å stå fast i en oppgave eller ved kjøp, kan du prøve å bytte nettleser. Dersom du lurer på hvilken nettleser du bruker, kan du gå til denne siden.

  • Tekniske krav
  • For optimal bruk av enkelte av våre ressurser anbefaler vi de nyeste versjonene av Flash Player og Java-plugin.

    Last ned nyeste versjon av Flash Player
    Last ned nyeste versjon av Java-plugin.

    Vi støtter disse nettleserne: 
    Microsoft Internet Explorer 9.0 eller nyere
    Mozilla Firefox 38 eller nyere
    Safari 8 eller nyere
    Google Chrome 38 eller nyere

    For å sjekke hvilken nettleserversjon du har, klikk på denne lenka

  • Logge inn med FEIDE
  • Er du FEIDE-bruker kan du logge inn på Lokus med ditt FEIDE brukernavn og passord. Hvis du har glemt ditt FEIDE brukernavn og passord må du ta kontakt med brukerstøtte i din kommune

  • Logge inn uten FEIDE
  • Skoler som ikke bruker FEIDE kan ta kontakt med oss for å få et felles brukernavn og passord for alle lærere på skolen. Kontaktskjema finner du øverst på denne siden.

  • Jeg vet ikke om jeg bruker FEIDE
  • Hvis du har et brukernavn og passord som du bruker flere steder, kan dette være en FEIDE-bruker. På denne siden finner du en oversikt over hvem som bruker FEIDE.

  • Skolelisens/lærerlisens - hva er det?
  • Kjøper du en lærerressurs (digital lærerressurs/lærerens tavleressurs) har du automatisk kjøpt en skolelisens. En skolelisens kan brukes av alle lærerne på skolen og er gyldig i ett skoleår (fra august til august). Det er altså ikke nødvendig å kjøpe mer enn én skolelisens per produkt per skoleår.

  • Elevlisens - hva er det?
  • Elevlisenser som ikke er gratis har en stykkpris per elev. Ved kjøp oppgir du det antall elever som skal bruke produktet. Har du ti elever i klassen skal du altså kjøpe ti stk. 

    En del elevlisenser er gratis. I nettbutikken har disse en blå BRUK-knapp som leder til produktet. Du vil også finne gratis elevressurser på Min Side når du er innlogget.

  • Fornye lisenser
  • For å fornye en lisens må du kjøpe den på nytt i Lokus nettbutikk. En lisens blir altså ikke automatisk fornyet når den utgår. Du kan kjøpe lisens for påfølgende skoleår fra 1. juni hvert år. Lokus-lisenser er gyldige fra 1. august til 31. august påfølgende år for lærer, og 1. august til 31. juli for elev.

  • Min side - hva er det?
  • Som innlogget bruker på Lokus finner dine tilgjengelige ressurser inne på Min side. Ressursene er listet opp etter fagområde og alfabetisk. På Min side kan du også gjøre endringer i din brukerprofil.

  • Søk etter produkter
  • Produkter du har tilgang til finner du når du er logget inn på Min side. Når du skal kjøpe et nytt produkt klikker du på Lokus-ikonet. Her har du to søkemuligheter. Ved enkelt fritekstsøk i feltet for dette må du huske å sette anførselstegn dersom du skal søke på flere enn ett ord, for eksempel "Grip teksten". Du kan også gjøre et avansert søk ved å klikke på fanen Søk produkter. Huk av for årstrinn, fag og type produkt og klikk på knappen Velg.

  • Hva er et ressursnummer?
  • Et ressursnummer er et referansenummer som er utstedt av skolen eller kommunen. Hvis du ikke har et slikt nummer, kan du fylle inn ditt navn, eller navn på bestiller. Dette vil stå på fakturaen. 

  • Bruk av iPad
  • Dersom du bruker iPad trenger du en nettleser som støtter programmet Adobe Flash. Vi anbefaler bruk av Puffin Web browser.

  • Hvilken nettleser bruker jeg?
  • Visning av Lokus kan oppleves ulikt i forskjellige nettlesere. Dersom du opplever å stå fast i en oppgave eller ved kjøp, kan du prøve å bytte nettleser. Dersom du lurer på hvilken nettleser du bruker, kan du gå til denne siden.

  • Tekniske krav
  • For optimal bruk av enkelte av våre ressurser anbefaler vi de nyeste versjonene av Flash Player og Java-plugin.

    Last ned nyeste versjon av Flash Player
    Last ned nyeste versjon av Java-plugin.

    Vi støtter disse nettleserne: 
    Microsoft Internet Explorer 9.0 eller nyere
    Mozilla Firefox 38 eller nyere
    Safari 8 eller nyere
    Google Chrome 38 eller nyere

    For å sjekke hvilken nettleserversjon du har, klikk på denne lenka

  • Ønsker du å kjøpe produkter ut over det som dekkes av skolen din, se under Privatist.

  • Logge inn med FEIDE
  • Er du FEIDE-bruker kan du logge inn på Lokus med ditt FEIDE brukernavn og passord. Hvis du har glemt ditt FEIDE brukernavn og passord må du ta kontakt med brukerstøtte i din kommune

  • Jeg vet ikke om jeg bruker FEIDE
  • Hvis du har et brukernavn og passord som du bruker flere steder, kan dette være en FEIDE-bruker. På denne siden finner du en oversikt over hvem som bruker FEIDE.

  • Min side - hva er det?
  • Som innlogget bruker på Lokus finner dine tilgjengelige ressurser inne på Min side. Ressursene er listet opp etter fagområde og alfabetisk. På Min side kan du også gjøre endringer i din brukerprofil.

  • Bruk av iPad
  • Dersom du bruker iPad trenger du en nettleser som støtter programmet Adobe Flash. Vi anbefaler bruk av Puffin Web browser.

  • Hvilken nettleser bruker jeg?
  • Visning av Lokus kan oppleves ulikt i forskjellige nettlesere. Dersom du opplever å stå fast i en oppgave eller ved kjøp, kan du prøve å bytte nettleser. Dersom du lurer på hvilken nettleser du bruker, kan du gå til denne siden.

  • Tekniske krav
  • For optimal bruk av enkelte av våre ressurser anbefaler vi de nyeste versjonene av Flash Player og Java-plugin.

    Last ned nyeste versjon av Flash Player
    Last ned nyeste versjon av Java-plugin.

    Vi støtter disse nettleserne: 
    Microsoft Internet Explorer 9.0 eller nyere
    Mozilla Firefox 38 eller nyere
    Safari 8 eller nyere
    Google Chrome 38 eller nyere

    For å sjekke hvilken nettleserversjon du har, klikk på denne lenka

  • Kom i gang!
  • Enkelte produkter på Lokus er gratis, disse er merket med en blå Bruk-knapp og her trenger du ikke å logge inn. Andre krever at du kjøper en lisens. Denne er gyldig i ett år (365 dager). For å kjøpe en lisens, må du først registrere deg. Det gjør du under Logg inn-knappen

  • Hvordan kjøper jeg tilgang?
  • For å kjøpe må du være logget inn som bruker. Du kan registrere deg som bruker her. Når du er innlogget, velg fanen Produkter. Bruk søkefunksjonen øverst på siden for å søke etter produkt eller fag. Klikk på handlevognikonet ved siden av det produktet du skal kjøpe.Gå til handlevognen og fullfør kjøpet. Du har nå tilgang til produktet under fanen Min side.

  • Min side - hva er det?
  • Som innlogget bruker på Lokus finner dine tilgjengelige ressurser inne på Min side. Ressursene er listet opp etter fagområde og alfabetisk. På Min side kan du også gjøre endringer i din brukerprofil.

  • Søk etter produkter
  • Produkter du har tilgang til finner du når du er logget inn på Min side. Når du skal kjøpe et nytt produkt klikker du på Lokus-ikonet. Her har du to søkemuligheter. Ved enkelt fritekstsøk i feltet for dette må du huske å sette anførselstegn dersom du skal søke på flere enn ett ord, for eksempel "Grip teksten". Du kan også gjøre et avansert søk ved å klikke på fanen Søk produkter. Huk av for årstrinn, fag og type produkt og klikk på knappen Velg.

  • Fornye lisenser
  • For å fornye en lisens må du kjøpe den på nytt. En lisens blir altså ikke automatisk fornyet når den utgår. Når du kjøper en Lokus-lisens er denne gyldig i ett år (365 dager) fremover.

  • Bruk av iPad
  • Dersom du bruker iPad trenger du en nettleser som støtter programmet Adobe Flash. Vi anbefaler bruk av Puffin Web browser.

  • Hvilken nettleser bruker jeg?
  • Visning av Lokus kan oppleves ulikt i forskjellige nettlesere. Dersom du opplever å stå fast i en oppgave eller ved kjøp, kan du prøve å bytte nettleser. Dersom du lurer på hvilken nettleser du bruker, kan du gå til denne siden.

  • Tekniske krav
  • For optimal bruk av enkelte av våre ressurser anbefaler vi de nyeste versjonene av Flash Player og Java-plugin.

    Last ned nyeste versjon av Flash Player
    Last ned nyeste versjon av Java-plugin.

    Vi støtter disse nettleserne: 
    Microsoft Internet Explorer 9.0 eller nyere
    Mozilla Firefox 38 eller nyere
    Safari 8 eller nyere
    Google Chrome 38 eller nyere

    For å sjekke hvilken nettleserversjon du har, klikk på denne lenka

  • Kom i gang!
  • Enkelte produkter på Lokus er gratis, disse er merket med en blå Bruk-knapp og her trenger du ikke å logge inn. Andre krever at du kjøper en lisens. Denne er gyldig i ett år (365 dager). For å kjøpe en lisens, må du først registrere deg. Det gjør du under Logg inn-knappen

  • Hvordan kjøper jeg tilgang?
  • For å kjøpe må du være logget inn som bruker. Du kan registrere deg som bruker her. Når du er innlogget, velg fanen Produkter. Bruk søkefunksjonen øverst på siden for å søke etter produkt eller fag. Klikk på handlevognikonet ved siden av det produktet du skal kjøpe.Gå til handlevognen og fullfør kjøpet. Du har nå tilgang til produktet under fanen Min side.

  • Min side - hva er det?
  • Som innlogget bruker på Lokus finner dine tilgjengelige ressurser inne på Min side. Ressursene er listet opp etter fagområde og alfabetisk. På Min side kan du også gjøre endringer i din brukerprofil.

  • Søk etter produkter
  • Produkter du har tilgang til finner du når du er logget inn på Min side. Når du skal kjøpe et nytt produkt klikker du på Lokus-ikonet. Her har du to søkemuligheter. Ved enkelt fritekstsøk i feltet for dette må du huske å sette anførselstegn dersom du skal søke på flere enn ett ord, for eksempel "Grip teksten". Du kan også gjøre et avansert søk ved å klikke på fanen Søk produkter. Huk av for årstrinn, fag og type produkt og klikk på knappen Velg.

  • Fornye lisenser
  • For å fornye en lisens må du kjøpe den på nytt. En lisens blir altså ikke automatisk fornyet når den utgår. Når du kjøper en Lokus-lisens er denne gyldig i ett år (365 dager) fremover.

  • Bruk av iPad
  • Dersom du bruker iPad trenger du en nettleser som støtter programmet Adobe Flash. Vi anbefaler bruk av Puffin Web browser.

  • Hvilken nettleser bruker jeg?
  • Visning av Lokus kan oppleves ulikt i forskjellige nettlesere. Dersom du opplever å stå fast i en oppgave eller ved kjøp, kan du prøve å bytte nettleser. Dersom du lurer på hvilken nettleser du bruker, kan du gå til denne siden.

  • Tekniske krav
  • For optimal bruk av enkelte av våre ressurser anbefaler vi de nyeste versjonene av Flash Player og Java-plugin.

    Last ned nyeste versjon av Flash Player
    Last ned nyeste versjon av Java-plugin.

    Vi støtter disse nettleserne: 
    Microsoft Internet Explorer 9.0 eller nyere
    Mozilla Firefox 38 eller nyere
    Safari 8 eller nyere
    Google Chrome 38 eller nyere

    For å sjekke hvilken nettleserversjon du har, klikk på denne lenka