Aschehoug

TOM EGELAND SKRIVER I MATEMAGISK

Tom Egeland, en av våre mest populære forfattere, skriver små matematikk-mysterier til vårt nye matematikkverk Matemagisk.

Thor Christiansen thor.christiansen@aschehoug.no

tirsdag 26.november 2013 10:10

Tom Egeland

Tom Egeland er forfatter og journalist. Siden 2006 har Tom Egeland vært forfatter på heltid. Han er best kjent for spenningsromanene der vi møter arkeologen Bjørn Beltø, men han har også skrevet en rekke andre bøker. Katakombens hemmelighet (2013), som er hans første ungdomsbok, fikk terningkast seks i VG. Tom Egelands bøker er oversatt til 21 språk, – deriblant engelsk, fransk, tysk, italiensk, spansk, koreansk, japansk og kinesisk, og er en av våre mest populære forfattere. Nå skriver han små matematikk-mysterier til vårt matematikkverk Matemagisk.

Mats og Mathilde i Talland

"I et land langt, langt borte bodde en gutt og en jente som het Mats og Mathilde. De var tvillinger. Landet de bodde i het Talland og var et magisk eventyrrike der alt var mulig og ingenting umulig. På slottet Åtte bodde tullekoppkong Billibong og dronning Honning sammen med lille prins Vims. Og akkurat som Mats og Mathilde, er prins Vims seks år gammel. Dette er historien om det som skjedde da prins Vims ble fanget av heks Seks.”

Slik starter Tom Egeland sine fantastiske og morsomme historier om tvillingene Mats og Mathilde og deres kamp mot heks Seks og hennes umuuuulige oppgaver (heks Seks klarer ikke å si umulig uten å legge på 3u-er). Tom Egeland har skrevet et lite mysterium til hvert av kapitlene i Matemagisk. Historiene står i lærerveiledningen og er lydlagt på Matemagisk lærerens tavleressurs. På tavleressursen kan elever løse mysteriene ved å flytte på elementene. De fantastiske illustrasjonene til Erik Ødegaard kan man både se på Matemagisk lærerens tavleressurs og i elevbøkene.

Tom Egeland og Erik Ødegaard

Forfatteren Tom Egeland og Illustratør Erik Ødegaard har skapt en fantastisk verden, hvor det magiske blir logisk.

Undring og spenning passer god sammen med det å løse matematiske oppgaver.

“For meg som forfatter har det vært kjempespennende å få jobbe med matematikk for barn. Ved å lage små fortellinger rundt matematiske problemstillinger, håper jeg vi har klart å levendegjøre for barna at matematikk ikke er tørr teori. Matematikk er en del av hverdagen. Jeg har forsøkt å skape små matematiske universer som barna kan leve seg inn i. For voksne er jeg kjent som en såkalt "kodekrim"-forfatter. Kanskje har noe av dette smittet over på historiene mine for barn? Jeg ser at det med mysterier, undring og litt spenning fenger barn og passer godt sammen med det å løse matematiske oppgaver.”

Tom Egeland, forfatter.

Lærer med Matemagisk tavle1

Skreddersydd til den justerte læreplanen.

Matematikkhistorier er et fantastisk utgangspunkt for å samtale om matematikk. Ved å bruke mysteriene som en introduksjon til kapitlet, vil du som lærer skape begeistring og motivasjon i klasserommet. Elevene dine vil høre mysteriet, se animasjoner,diskutere løsninger og løse mysteriet ved å flytte på elementer på den interaktive tavlen. Matemagisk knytter matematikken til hverdagen. Elevene vil møte Mats og Mathilde i forskjellige historier i bøkene fra 1.–4. trinn.

“De matemagiske mysteriene som en introduksjon til et kapittel, likte jeg svært godt! Elevene syntes det var spennende og morsomt å høre på. Mitt inntrykk er at det var mange som engasjerte seg! Det er en fin måte å “snakke” matematikk på, samt å vise hva man kan bruke matematikk til.”

Helene Krohn Sollund, lærer på Trasop skole.

Kjøpsinformasjon for Matemagisk finner du her

MATEMAGISK DIGITAL LÆRING
Matemagisk forsidebilde

Til daglig forbereder hun lærerstudenter på oppgaven som matematikklærer i barneskolen. På Matemagisk har hun selv vært med på å utforme oppgavene til de yngste. – Utrolig gøy og veldig relevant, sier Annette Hessen Bjerke.

MATEMAGISK ER KOMPLETT PÅ 1.–7. TRINN
Mads og Matilde fra Matemagisk

Krimforfatter Tom Egeland + matematikk = Matemagisk

Spennende matematiske mysterier skrevet av Tom Egeland innleder hvert kapittel i Matemagisk 1–4. Engasjementet som skapes i klasserommet legger til rette for den gode matematiske samtalen. På 5–7 er de tegneserier som innleder hvert kapittel. Både grunn- og arbeidsbøker er intuitive å ta i bruk og har gode eksempler. Differensieringen i verket sikrer oppgaver som er tilpasset alle elever. I tillegg er det vurdering for læring gjennom før-, underveis- og sluttvurdering.